Sport

Fitness nl – Tips voor als je wilt beginnen met fitness

1. Besteed tijd aan de warming up

Het belangrijkste deel van fitness nl is de warming up. Een goede warming up bereidt je fysiek en mentaal voor op de oefeningen die hierna komen. Het verhoogt je lichaamstemperatuur en verbetert de doorbloeding. Daarnaast maak je tijdens een warming up de gewrichten los. Dit alles zorgt ervoor dat je spieren en gewrichten voorbereid zijn op de belasting en verkleint de kans op blessures. Je kan hiervoor gaan fietsen, hardlopen of traplopen. Zorg dat je lichaamstemperatuur omhoog geschroefd is, je mag best een beetje zweten, maar put jezelf niet uit.

2. Focus op compound oefeningen

Compound oefeningen zijn de basis voor ieder goed trainingsschema. Voorbeelden van compound oefeningen zijn de squat, deadlift en bench press. Het zijn oefeningen waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten worden aangesproken. Hierdoor prikkel je een groot deel van je lichaam. Deze oefeningen zijn goed voor het opbouwen van de spiermassa maar ook voor de vetverbranding.

3. Laat je ego thuis

Let op de uitvoering. Een veelgemaakte fout is dat er snel te zwaar getraind wordt. Ego-lifting gaat niet alleen ten koste van je gains, maar vergroot ook nog eens de kans op blessures omdat je het gewicht niet onder controle hebt. Bij het opbouwen van spiermassa draait alles om het prikkelen van de spieren. Je moet dus niet te zwaar trainen anders gaat het hier ten koste van en de spanning op de spieren.

Leave a Reply